Wednesday 5 October 2011

Openbox Satellite Reciever


Korang tau tak benda alah ni? Benda ni untuk terima signal dari satelit then convert ke siaran TV kat rumah korang... Bagi yang tak tau...asa banyak lagi jenis2 benda ni selain @stro kat rumah kebanyakan rakyat Malaysia ni. Kelebihan benda ni, ada port LAN untuk connect ke internet dan seterusnya ke card server. Apa bestnya??

Ok, Card server ni guna dia untuk share satu kad kepada beberapa decorder. So, dengan teknik sharing ni, korang boleh la guna satu jer akaun, then boleh tengok lain2 channel pada masa yang sama, dengan syarat guna TV (yer la kan... kalau 1 jer tv, mcm mana nak tengok 2 channel serentak!) dan decorder yg berasingan... tapi, satu akaun jer... Blur?? ok, konsep ringkas if kat rumah korang ada streamyx. Kalau dulu masa mula2 stremyx diperkenalkan, kita cuma guna ADSL modem yg 1 port, connect ke LAN port kat desktop or lappy, then dial ke streamyx. Meaning, satu akau  streamyx tu sorang jer boleh pakai. Zaman berubah, sekarang, kebanyakan kita dah guna WIFI modem, so dengan satu akaun streamyx tu, korang boleh guna kat beberapa desktop n lappy secara serentak.

Sama jugak la dengan benda ni, so bila guna docorder ni, korang boleh connect ke card server melalui talian internet. Aku sendiri dah guna benda ni dalam sebulan...aku kat Kuching, tapi card server yang aku guna plak di Semenanjung Malaysia.. Basically, kita cuma guna untuk unlock channel2 di satelit 91.5 E (pepandai la korang cari apa servis yg guna satelit ni). Guna teknik ni, aku dapay view semua channel yg ada kecuali channel2 HD dan @str0 1st. kalau ikutkan, yuran bulanan untuk all channel tu mahal giler.... but, guna card server, jadi murah giler beb~. HBO, Supersport, Disney, Citra, Discovery, CNN semua ada.. pendek kata macam-ada.
LNB Switch (4LNB -> 1 Decorder (satellite reciever)

Bagi yang tak puas jugak dengan channel2 yang ada (aku dpt almost 120 channel), card server tu jugak includekan siaran untuk satelit 108E dan 78.5E. tapi korang kena ada motorize satellite dish untuk adjust korang punya satelit yg digunakan.. kalau xpun, kena ada extra dish yg fixed to satelit tu (let say nak guna 91.5E & 78.5E, so kena ada 2 dish yg fixed point to those satellite). kena ada LNB switch jugak untuk combine signal dari2 satelite tu ke de decorder ni. Tapi rasanya 120 channel dari sahellite 91.5E tu pun dah cukup kot...
Multi LNB (1 Dish, tangkap banyak satelit)

Masih pening jgak? or berminat dengan benda alah ni...korang boleh contact aku untuk dapatkan. hehee...

No comments:

Post a Comment